Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

Persona Pieter

Het belang van persona voor jouw bedrijf

Het schrijven van persona is een ontzettend belangrijk onderdeel van branding. Het is een fictieve weergave van je ideale klant met tal van kenmerken. Met een persona komt jouw ideale klant echt tot leven. Na je markt- en doelgroeponderzoek kun je je persona gaan creëren. Als je dan vervolgens jouw product of dienst aan de man wilt gaan brengen, is het een stuk eenvoudiger om de juiste kanalen te bepalen, de teksten in de goede tone of voice te schrijven, maar ook om te delen met je collega’s of ingehuurde freelancers. 

Voor deze blogpost leek het me leuk een van onze persona met je te delen. Wil jij ook aan de slag met het schrijven van jouw persona? We omschreven dit -en nog veel meer- in ons gratis e-book. We nemen je in dit e-book in 7 stappen mee naar een succesvolle brandstrategie!

Dit is Pieter.

Pieter is 38, opgegroeid in de buurt van Den Bosch met zijn ouders en oudere broer Frank (42). Hij is na zijn middelbare school gaan studeren in Rotterdam. Hij koos voor de richting International Business Administration, omdat hij al helemaal voor zich zag hoe hij uiteindelijk in het management bij een multinational als Unilever terecht zou komen. Hij werd lid bij Laurentius en maakte in zijn studententijd veel vrienden. 

Nadat hij zijn studie heeft afgerond begint hij zijn klim op de corporate ladder. Hij deed tijdens zijn studie al enkele stages en werd daarna geselecteerd voor een management traineeship bij Friesland Campina. Na die twee intensieve jaren stroomde hij uit binnen de marketingafdeling van de organisatie. Inmiddels had hij Rotterdam verruild voor Amsterdam en daar genoot hij ook enorm van het leven: hij verdiende leuk, veel van zijn vrienden waren ook die kant op verhuisd, en hij leerde al gauw veel nieuwe mensen kennen. Zo ook Annabel. Hij is op dit moment al bijna 10 jaar samen met haar en ze hebben inmiddels ook twee kleine kinderen (Pip en Loulou). Onlangs hebben ze Amsterdam verruild voor het veel rustigere Hilversum en de reisafstand richting het hoofdkantoor in Amersfoort is ook een stuk aangenamer.

Hoewel het allemaal klinkt als een ideaal plaatje, is het toch niet dat leven wat Pieter voor ogen had toen hij begon met zijn studie. De werkdruk, de politiek en de stroperigheid begonnen hem allemaal enorm tegen te staan. Toen afgelopen jaar zijn vader ook nog eens een zware hersenbloeding kreeg en daardoor deels verlamd is gebleven, was het voor hem duidelijk: dit wilde hij echt niet meer. Dat corporate leven was lang niet zo vervullend als hij dacht en hij wilde meer tijd en ruimte creëren voor dat wat hem echt belangrijk leek. 

Hij heeft de persoonlijke ontwikkeling van zijn medewerkers altijd al interessant gevonden, en een opleiding coachend leidinggeven die hij volgde in 2016 is hem altijd bijgebleven. Hij besluit de sprong te wagen en start een eigen business waarin hij een tool heeft ontwikkelt om talent in kaart te brengen. 

Naast zijn werk houdt Pieter enorm van sport. Hij loopt veel hard en heeft geregeld een marathon of triathlon gefinished. Het liefst in het buitenland, om zo meteen even weg te zijn. De laatste tijd is hij ook steeds meer bezig met dingen zoals koudetraining en meditatie, om zo zijn mindset te trainen. Ook yoga is hij wat meer aan het onderzoeken. Zijn spirituele ontwikkeling begint te ontplooien. Verder bsteedt hij veel tijd aan zijn gezin, vrienden en familie. Hij kookt graag en heeft graag mensen over de vloer. Hij heeft er ook altijd energie voor. 

Hij kijkt bijna geen televisie en leest ook geen kranten. Hij kijkt series op Netflix zoals Casa del Papel, leest graag artikelen van de Correspondent en laat zich inspireren door TedTalks. Hij scrollt elke dag wel een paar keer door zijn Insta-feed en checkt LinkedIn ook bijna dagelijks. Op beide platforms is hij verder niet actief met posten. 

Waar Pieter momenteel tegenaan loopt is dat hij het moeilijk vindt om het ‘corporate jasje’ uit te trekken. Hij geniet van de vrijheid, maar vindt het soms ook lastig om continu zijn eigen beslissingen te moeten nemen. Daarnaast baalt hij er ook van niet over de eindeloze budgetten te beschikken zoals in zijn oude werk, waardoor bepaalde dingen wat langzamer gaan dan hij had gewild. Daarnaast worstelt hij ook met zijn nieuwe identiteit. Zelf heeft hij het gevoel dat hij heel dicht bij zichzelf komt, maar de buitenwereld lijkt het nog steeds te zien als een soort van bevlieging. Hij wil steviger gaan staan voor zijn plannen, verhaal en identiteit. Pieter is op zoek naar iemand die hem hierbij kan helpen, en die hem accountable houdt op zijn hele ondernemersreis. 

Wil jij jouw ideale klant ook tot leven brengen middels een persona?

Het maken van een persona is een van de onderdelen van The Flamingo Way, onze beproefde methode om tot een succesvolle brandstrategie te komen. We delen alle stappen uit deze methode in ons gratis e-book, omdat het onze missie is zoveel mogelijk mensen te laten floreren als ondernemer, en als mens!

Deel dit artikel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Iris en Liesbeth - Founders

hey Hallo!

Wij zijn Liesbeth en Iris,

en we staan erom bekend dat we altijd tips kunnen geven over de meest uiteenlopende onderwerpen. Daarom besloten we ze te gaan delen via deze blog. 

Voor ons geldt dat inspiratie via mega uiteenlopende wegen tot ons kan komen. Dat kan komen in de vorm van een podcast, boek of een lezing. Maar ook in de vorm van een inzicht, lifehack of tool. Het helpt ons allemaal te floreren en zo ons beste leven te leiden. Elke dag!

Dit vind je misschien Ook leuk: