
Waarom archetypes kunnen helpen bij het positioneren van jouw merk
Waarom archetypes kunnen helpen bij het positioneren van jouw merk
Het gebruik van archetypes wordt al heel erg lang toegepast in boeken, films en toneelstukken. Maar het is ook heel goed in te zetten voor het positioneren van je merk.
Carl Jung was een van de grondleggers van de psycho-analyse en de aartsvader van het model waarin de menstypes in 12 varianten zijn vastgelegd. Het complexe model van Jung wordt tegenwoordig echter ook in zijn eenvoud gebruikt in het commerciële archetypemodel van Carol S. Pearson.
Van psychoanalyse naar marketingtool
Waar het Jungs drijfveer was om mensen persoonlijk contact te laten leggen met hun roeping en kernwaarden, zo wordt het model van Pearson vooral door bedrijven gebruikt om hun merk beter te positioneren. Er zijn verschillende redenen om je bewust te worden van deze -vaak onbewuste- archetypes van een bedrijf:
-
Het helpt je meer bewust te worden van de menselijke drijfveren en de verschillende manieren waarop zij naar de wereld kijken
-
Je kan in je bedrijf gaan werken vanuit de kracht van jouw archetype
-
Het kan je helpen betere relaties op te bouwen met mensen om je heen en je professionele doelstellingen te behalen
De 12 Archetypes
Er zijn 12 archetypes gedefinieerd, met elk zijn eigen drijfveren en angsten. De verschillende archetypes worden elk in een afzonderlijk artikel verder uitgediept.

Hoe zet je dit vervolgens in?
Wanneer je een van deze archetypes kiest, of een combinatie maakt van een aantal (maximaal 3), dan kies je daarmee ook meteen een richting voor je merk. Misschien ben je al een tijd bezig met ondernemen en heb je hier nog nooit bij stilgestaan, dan kan het enorm helpen bij het verder vormgeven van je merkidentiteit, -belofte en -boodschap.
Het bepalen van het archetype kan ervoor zorgen dat het dus eenvoudiger wordt om de juiste toon, kleur en vorm te kiezen.
Waarom dit zo belangrijk is heeft te maken met je positie in de markt. We hebben het vaak genoeg over je ideale klant en hoe je die kan aantrekken, maar uiteindelijk is het de klant die jou kiest. En die keuze is grotendeels emotioneel. Het is dus belangrijk om op dat niveau met je potentiële klant overeen te stemmen. Dit start met je purpose, je why, maar het bepalen van je archetype is een hele waardevolle vervolgstap.
Ontdek het archetype wat het beste bij jouw brand past!
Wil jij ook meer vanuit jouw brand-archetype gaan werken en ben je benieuwd welke nou het beste bij jouw merk past? Doe dan onze archetypetest en ontdek in slechts 9 vragen welke het is.
We selecteerden ook nog een aantal artikelen voor je:

Even ont-moeten van het moederschap, lees hier hoe ik het doe
Ik vertrok dit weekend voor 24 uur naar een hotel in mijn eigen stad om daar in alle rust te kunnen werken vanuit flow. Want als er een ding is wat ik mis als moeder van jonge kinderen en twee net zo jonge bedrijven, dan is het wel het werken vanuit flow.

4 tips om jouw coachingstraject vergoed te krijgen door je werkgever
Loop jij ook met een vraag rond waarmee je met een coach in gesprek zou willen gaan, maar weet je niet of je werkgever hier een budget voor heeft? Of vind je het lastig om het onderwerp bespreekbaar te maken? Ik geef je 4 tips om je voor te bereiden op dit gesprek.

5 manieren om goed voor jezelf te zorgen tijdens deze laatste weken van 2020
Dit jaar heeft tot nu toe al veel van ons gevraagd, vind je niet? En dan drukken we ons nog zacht uit, want het is eigenlijk bizar wat er van ons allemaal is gevraagd. Als
hey Hallo!
Wij zijn Liesbeth en Iris.
Branding en Brainwork. Mindset en marketing.
Blond en brunette. Introvert en extravert. Ochtendmens en avondmens.
We vinden elkaar in onze purpose. Dat maakt ons ook Yin en Yang, waar onze verschillen versterken elkaar. Zodat wij alles kunnen geven omdat jij kunt floreren in je werk en in je leven. Elke dag.
We inspireren door verhalen te delen. We helpen je te groeien in onze Academy, online en offline. We coachen je om je verhaal te herschrijven. Samen te transformeren.