Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

Goede voornemens, hoe zorgen we ervoor dat ze wel lukken?

Goede voornemens

“The road to hell is paved with good intentions”.

Hoe vaak heb je wel niet een voornemen gemaakt, waar je je vervolgens niet aan hebt gehouden? De eerste persoon die zich hier niet in herkent moet ik nog tegenkomen. Vaker sporten, gezonder eten, minder alcohol drinken, meer water drinken, minder bingen op Netflix, administratie bijhouden, belastingaangifte dit keer wel op tijd doen, op tijd stoppen met werken… Dit is zomaar een lijstje van al mijn goede voornemens die ik zo kan oplepelen. En als ik even wat langer na zou denken kan ik hier denk ik zo een enorme lijst van maken. En toch lukt het me keer op keer niet om er daadwerkelijk iets aan te doen. Klinkt herkenbaar, nietwaar?

De reden van het mislukken van goede voornemens

Kijk, het zit in ons mensen om steeds te willen verbeteren, anders waren we nooit uit onze grotten gekropen en leefden we nog steeds jagers en verzamelaars. Wat ik daarvan vind is overigens van een heel andere orde, maar het gaat er nu even over dat het dus in de mens ingebakken zit om te willen verbeteren. 

De reden dat het steeds weer mislukt om je aan al die goede voornemens te houden zit ‘m echter in iets anders. Het zit ‘m in de kwaliteit van onze voornemens: ze zijn vaak veel te groot, te vaag en daardoor totaal niet aantrekkelijk. Er zijn meerdere knoppen waar je aan kunt draaien om het aantrekkelijker te maken. Ik wil je nu meenemen in een daarvan: het maken van implementatie intenties. 

Implementatie intentie, wat is dat?

Wanneer je een voornemen maakt, is dat vaak niet het moment waarop je een gewenst gedrag ook daadwerkelijk wilt uitvoeren. Het helpt dan om ervoor te zorgen dat je bepaalde aanwijzingen in je omgeving hebt, die een gewoonte bij je triggeren. De twee meest voorkomende zijn tijd en plaats, maar ook een geur, gevoel of beeld zou de basis kunnen vormen van een implementatie intentie. 

De formule voor een implementatie intentie is als volgt:
Als situatie X zich voordoet, dan reageer ik door Y te doen. 

Dat klinkt eenvoudig toch? Er zijn inmiddels tientallen onderzoeken gedaan die de effectiviteit van deze implementatie intenties op het aanleren van nieuwe gewoontes en van het behalen van je doelen hebben aangetoond. 

Implementatie intentie in de praktijk: mijn goede voornemen

Ik heb het voornemen om meer water te drinken, want dat vergeet ik vaak. Met hoofdpijn als gevolg. Gisteren had ik een mooie kan water met verse gember klaarstaan. Op die manier had ik het al aantrekkelijker gemaakt. Maar toch: ik heb ‘m aan het eind van de dag bijna vol in de koelkast gezet.

Vanochtend wist ik al dat ik vanmiddag dit artikel wilde gaan schrijven. Ik maakte toen de implementatie intentie dat als ik na de lunch zou gaan beginnen aan dit artikel, ik die kan zou aanvullen en tijdens het schrijven van het artikel zou leegdrinken. Terwijl ik deze zin afrond, schenk ik alweer mijn derde glas water in. 

Maak het goede voornemen duidelijk voor jezelf

Het is dus vaak niet eens zo dat het je aan motivatie ontbreekt, je hebt het simpelweg nog niet duidelijk genoeg gemaakt voor jezelf. Door het maken van implementatie intenties hoef je niet meer te wachten op inspiratie, een juist moment of een berg motivatie. Je doet het gewoon!

Een paar voorbeelden:

  • Als ik klaar ben met tandenpoetsen, neem ik mijn medicatie in;
  • Ik ga op dinsdagavond om 20:00 uur meedoen met een yogales bij de yogaschool in mijn buurt;
  • Als de kinderen op bed liggen, drink ik een kop thee met mijn partner;
  • Als ik de hond uitlaat, luister ik de podcast van die inspirerende ondernemer.

Koppel je goede voornemen aan een bestaande gewoonte

Vooral als je een nieuw voornemen koppelt aan een bestaande gewoonte, is de kans groter dat het zal slagen. Je poetst je tanden sowieso, je brengt de kids sowieso naar bed, en ook die hond moet sowieso al uitgelaten worden. Je kan dan als het ware je gewoontes aan elkaar gaan rijgen. 

Als je je nieuwe gedrag vaak genoeg herhaalt, wordt het vanzelf een nieuwe gewoonte. Voor ik het weet zit ik iedere keer als ik een blog aan het typen ben aan het water. Denk ik er niet eens meer over na. Sterker nog, als de kwijlende hond na het horen van een bel, zou het zomaar kunnen zijn dat ik al dorst krijg als ik mijn laptop openklap. 

Voor nu: de blog is geschreven en mijn halve liter water is op!


Iris Kolthoff

Iris begon haar carrière als onderzoeker aan de Universiteit Utrecht, waar ze op de afdeling Klinische en Gezondheidspsychologie gedragsverandering bestudeerde. Specifieker nog: ze deed onderzoek naar zelfregulatie. Inmiddels is dat meer dan 10 jaar geleden, maar de theorieën waar ze toentertijd haar onderzoek op baseerde, ziet ze nu dagelijks terug in de praktijk. Ondernemerschap is in haar ogen een continue uitdaging op het gebied van zelfregulatie. In deze blogs neemt ze je mee in haar gedachtenspinsels hierover en hoopt ze je hier meteen te prikkelen je eigen gedrag eens onder de loep te nemen. 

De basis van deze blog is gebaseerd op het artikel van Gollwitzer, P. & Sheeran, P. ‘Implemetation Intentions and Goal Achievement: A Meta Analysis of Effects and Processes” in Advances in Experimental Social Psychology 38, 2006, 69-119.

Deel dit artikel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Iris en Liesbeth - Founders

hey Hallo!

Wij zijn Liesbeth en Iris,

en we staan erom bekend dat we altijd tips kunnen geven over de meest uiteenlopende onderwerpen. Daarom besloten we ze te gaan delen via deze blog. 

Voor ons geldt dat inspiratie via mega uiteenlopende wegen tot ons kan komen. Dat kan komen in de vorm van een podcast, boek of een lezing. Maar ook in de vorm van een inzicht, lifehack of tool. Het helpt ons allemaal te floreren en zo ons beste leven te leiden. Elke dag!

Dit vind je misschien Ook leuk: