Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

Hoe zit jij op je stoel?

Hoe vaak ga jij de deur uit zonder dat je echt opgeladen bent? Mensen die langdurige stress ervaren hebben steeds minder oplaadpunten, die juist zo belangrijk zijn om op een gezonde manier met stressvolle situaties om te gaan. Vandaag is de laatste dag van “de Week van de Werkstress”, een initiatief van Duurzame Inzetbaarheid (onderdeel van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Inmiddels kennen een hoop mensen de cijfers: 1 op de 7 medewerkers op de werkvloer heeft burn-out klachten. Dat betekent dat jaarlijks rond de 1 miljoen mensen het risico lopen op een burn-out. Zij lopen rond met klachten zoals slapeloosheid, rusteloosheid, aanhoudende hoofdpijn of somberheid. Het zijn klachten die vaak lastig worden herkend, en die je zelf misschien wel heel lang toeschrijft aan iets anders. Wanneer je structureel overvraagd wordt en dit lang genoeg aanhoudt, put je jezelf uit. Deze langdurige vorm van stress kan uitmonden in een burn-out, waarin je emotioneel, psychisch en fysiek uitgeput bent en waarvan het herstel een langdurige en moeizaam traject kan zijn.

Herken je stressreacties

Dit zijn de feiten. Maar weet jij eigenlijk van jezelf wat jouw persoonlijke stressreacties zijn? Door je eigen stress reacties beter te leren kennen, kan je ook eerder ingrijpen. Door eerder in te grijpen kan je voorkomen dat je jezelf langdurig overvraagt met alle gevolgen van dien. Ik wil je uitnodigen om bij jezelf na te gaan hoe jij reageert onder stress. Stel jezelf eens de volgende vragen: – Wat doe/denk/voel je bij lichte stress? – Wat doe/denk/voel je bij echte stress? Wanneer je hier echt goed over nadenkt en het nader onderzoekt, kan dit je helpen om veel eerder de rode vlaggen te herkennen en vervolgens bij te sturen.

Door je eigen stressreacties beter te leren kennen, kan je ook eerder ingrijpen.

Wat ik bijvoorbeeld bij mezelf heb opgemerkt, is dat zodra stress langduriger aanhoudt, ik steeds meer in mezelf gekeerd raak. Ik vraag minder snel om hulp, zoek minder de verbinding met anderen en word stiller. Een stresssignaal wat erg lastig is op te merken door anderen om mij heen, waardoor mijn omgeving niet zo snel in de gaten heeft dat ik gestrest ben. Dit heeft weer als gevolg dat men ook niet snel zal aanbieden om me ergens mee te helpen, terwijl ik dat juist wel nodig heb. Lichamelijk voel ik het met name in mijn schouders, nek en bovenrug: meer stress betekent meer spanning in die gebieden. Ten slotte zie ik het aan mijn agenda. Hoe meer stress ik ervaar, hoe leger mijn agenda wordt op sommige fronten: sport vliegt er als eerste uit, gevolgd door mijn yoga en sociale activiteiten.

Breng je stoel in balans

Dat brengt mij bij “de stoel”. Zit je op een stoel terwijl je dit leest? Mooi! Ga eens bij jezelf na hoe jij op die stoel zit. Deze stoel heeft vier poten: je werk, je privé-leven, je hobby’s en sport, en je sociale contacten. Hoe zit jij op die vier poten die ervoor zorgen dat je in balans blijft? Heb je het gevoel dat deze uit balans is, probeer dan eens terug te denken aan het laatste moment dat dit wel het geval was. Kortdurend uit evenwicht zijn omdat het even heel druk is met een bepaald project, of omdat je tijdelijk voor je zieke moeder moet zorgen is niet erg, maar als dit te lang aanhoudt, ben je roofbouw aan het plegen op je lichamelijke en je mentale veerkracht.

Hoe zit jij op die vier poten die ervoor zorgen dat je in balans blijft?

Vaak zie je dat bij mensen die laatste twee poten als eerste worden afgezaagd, terwijl deze oplaadpunten de sleutel zijn tot meer (werk)geluk. Wanneer je bewust tijd maakt voor hobby’s, sport en sociale contacten en zo zorgt voor een opgeladen batterij, kan je ook op je werk of in andere veeleisende situaties meer aan. Heb je hier moeite mee, of heb je het idee dat je agenda dit niet toelaat? Start dan eens met het plannen van deze oplaadpunten en plan de rest van je werk en andere verplichtingen hier omheen.

Ik ga zo een yoga- en een sportmoment inplannen. Wat doe jij?

Als coach begeleid ik onder andere mensen die zijn uitgevallen met een burn-out. Ik help ze allereerst door de fase van symptoomreductie zodat ze met een stuk minder klachten aan de slag kunnen gaan. Aan de slag gaan betekent vaak coaching in combinatie met werkhervatting. Dit kan een lang proces zijn, en de kans dat je ooit weer op het oude niveau zal (of wil) functioneren is niet groot. Des te belangrijker is het dus om te investeren in vaardigheden die je kunnen helpen een burn-out te voorkomen. Door korte artikelen met praktische oefeningen te delen, hoop ik daar op mijn manier een bijdrage aan te kunnen leveren.

Deel dit artikel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

hey Hallo!

Ik ben Iris

Een coach die ontdekte hoe leuk ondernemen is. Ont-moeten is voor mij heel belangrijk. Even tot mezelf kunnen komen in dit drukke bestaan.

Zodra ik ook maar even de ruimte zie, pak ik een boek. Niets heerlijker dan lezend in mijn favoriete hoekje van de bank wegkruipen.

Hier deel ik al mijn inzichten op het vlak van persoonlijke ontwikkeling. Veel plezier!

Dit vind je misschien Ook leuk: