Weet jij exact wie je doelgroep is en hoe je die kunt bereiken?
Nee?
Misschien voel je je een beetje betrapt, dat je dat niet precies weet. Of voel je zelfs je wangen een beetje rood kleuren. Zelfs als je al een goed lopend bedrijf hebt kan het nog zo zijn dat je niet precies weet wie je doelgroep is en hoe je ze kunt bereiken.
We hebben in ieder geval deze belangrijke tip voor je: je huidige klant hoeft niet perse je doelgroep te zijn. Dus als je je doelgroep gaat definiëren, bedenk dan eerst eens of je huidige klanten de klanten zijn die je het allerliefste wilt…
Laat ik een voorbeeld geven van een van mijn huidige projecten. Als ik nu bij mijn opdrachtgever de gemeente Schiedam een doelgroeponderzoek moet doen dan ga ik niet aan de slag met een straat-enquete midden in het centrum, want op dit moment loopt daar niet de doelgroep die we voor ogen hebben voor het project waar ik me mee bezig houd. Dus als jouw klanten nog niet degenen zijn die jij het liefste helpt, dan is het niet handig om dit als uitgangspunt te nemen voor bijvoorbeeld je aanbod of het mediakanaal dat je inzet om mensen te bereiken.
Fantaseer eens over jouw meest ideale klant, schrijf alles op wat in je opkomt en neem dat als uitgangspunt. Met deze beschrijving kun je op zoek gaan naar mensen die aan die omschrijving voldoen en bij hen ophalen welke behoeftes ze hebben, door ze te observeren, door het te vragen of door je aanbod te testen. Er zijn vele mogelijkheden…
Wil je hier nu graag meer over weten of zoek je verdere verdieping om jouw bedrijf op de kaart te zetten, download dan ons gratis e-book The Flamingo Way. Dit is de bewezen succesformule om jouw bedrijf te laten floreren. In zeven stappen nemen we je mee om jouw merk zichtbaar te maken, een van de stappen van het model gaat volledig over de doelgroep.