Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

The Joy of Missing Out

Quarantaine leven

Nu we met z’n allen de draad weer aan het oppakken zijn na de intelligente lockdown hoor je vooral veel geluiden van mensen die ontzettend blij zijn dat ze eindelijk weer op terrassen kunnen gaan zitten, er weer wat grotere samenkomsten kunnen worden georganiseerd en wordt er nog gemopperd op het feit dat er nog geen festivals of andere grote evenementen kunnen plaatsvinden. Dit zijn dezelfde mensen die de lockdown ook vrij heftig vonden, om zo afgesneden te zijn van een sociaal leven. Online vrijdagmiddagborrels, evenementen en pub quizzes werden er georganiseerd. Er werden allerlei creatieve oplossingen bedacht om toch aan die bepaalde mate van sociale interactie te komen. 

Tegelijkertijd hoorde je ook van een grote groep mensen dat ze het eigenlijk wel lekker vonden, even zo’n leeg leven. Geen last van FOMO, want er was niets te missen. Eindelijk tijd om een boek te lezen of oude hobby’s op te pakken. Er werd thuis gesport, uit eten gegaan, een filmpje gepakt. Maar een ding was duidelijk: het leven was drastisch veranderd.  

Hoe groot was de impact van de quarantaine op jouw leven?

Drastisch veranderd? Voor ons viel dat eigenlijk wel mee. Ja, we waren ineens met z’n vieren thuis en met twee kleine kinderen die zich nog niet zelf konden vermaken betekende dat we elkaar constant moesten afwisselen in werk en zorg, maar verder was de impact van de lockdown op ons leven niet zo heel erg groot. Ik kon na een dag online werken mijn laptop dichtklappen om vervolgens na het avondritueel met de kinderen lekker op te krullen op de bank om vervolgens in mijn eentje een boek te lezen, wat te schrijven of een film te kijken. En Oscar deed hetzelfde. Op een andere verdieping, op een eigen bank. Want dat is hoe wij in de avond opladen na een intensieve dag. Soms doe ik wat actievers, dan ga ik wandelen of nog wat rommelen in de tuin. En in het weekend haalden we een diner af bij een goed restaurant en daar genoten we intens van. 

Kan je je hier werkelijk niks bij voorstellen en is jouw agenda alweer helemaal volgepland? Of hoor je bij die middengroep die het eigenlijk wel even lekker vond om meer thuis te zijn en even niet zoveel te ‘moeten’? Of ervaar je juist herkenning bij dat laatste deel? Dit heeft waarschijnlijk voor een groot deel te maken met hoe introvert je bent.  

Wanneer je dit artikel leest en je kent mij persoonlijk, dan zul je wellicht nog het meest verbaasd zijn over het feit dat ik mezelf als introvert bestempel. Ik sta veel voor groepen, als trainer, opleider en spreker en ik vind dat super leuk om te doen. Ik ben vaak te porren om nieuwe dingen uit te proberen, en voer met regelmaat in een gezelschap het hoogste woord. Niet bepaald het standaard beeld wat men heeft van een introvert persoon. Dan denk je toch eerder aan een stil, teruggetrokken en verlegen persoon. Dat beeld klopt niet helemaal. 

Hoe introvert ben jij?

Het helpt sowieso al introversie en extraversie te zien als de uiteinden op een schaal: deze loopt van introvert via ambivert naar extravert. Ergens op die schaal scoor jij. Dus je bent niet het een óf het ander. Maar je kan het als een schuifje zien. Daarnaast kan het per situatie ook nog eens verschillen hoe je reageert. Je kan dus best introvert ZIJN maar extravert DOEN. Zoals ik bijvoorbeeld, als ik moet spreken voor een groep, of wanneer ik stories maak op Instagram.  

Het grootste verschil zit ‘m in hoe je oplaadt. Introverten putten energie uit hun innerlijke wereld; ze moeten alleen zijn om zich op te laden. Ze hebben geregeld rust nodig en kunnen minder goed tegen tijdsdruk en deadlines. Een extravert persoon haalt juist energie uit de interactie met anderen.  

Wil je weten tot welke categorie jij zelf behoort? Een simpele stap kan zijn om de volgende stellingen te beantwoorden met ja of nee:

  1. Ik verkies tweegesprekken boven groepsactiviteiten
  2. Ik druk mezelf vaak liever schriftelijk uit
  3. Ik vind het fijn om alleen te zijn
  4. Ik lijk minder te geven om rijkdom, bekendheid en status dan mijn leeftijdgenoten
  5. Ik hou er niet van om over koetjes en kalfjes te praten, ik hou van gesprekken met diepgang over onderwerpen die me aan het hart gaan
  6. Ik krijg vaak te horen dat ik goed kan luisteren
  7. Ik neem niet vaak grote risico’s
  8. Ik hou van werk waar ik me in kan storten zonder veel gestoord te worden.
  9. Ik vier mijn verjaardag bij voorkeur in klein comité
  10. Mensen zeg vaak dat ik ‘vriendelijk’ ben of ‘hoffelijk’
  11. Ik hou er niet van mijn werk te laten zien of te bespreken met anderen voordat het af is.
  12. Ik kan slecht tegen ruzie
  13. Ik functioneer het beste als ik zelfstandig kan werken
  14. Ik denk vaak na voor ik iets zeg
  15. Ik voel me helemaal leeg als ik de hort op ben geweest, zelfs als het leuk was
  16. Bellers laat ik vaak mijn voicemail inspreken
  17. Ik heb liever een rustig weekend dan een weekend dat helemaal is vol gepland
  18. Ik houd niet van multitasken
  19. Ik kan me makkelijk concentreren
  20. Als lesvorm prefereer ik lezingen boven workshops

 

Heb je deze vragen vooral met ‘ja’ beantwoord, dan herken je je veel in introverte kenmerken. De kans is dan ook groot dat jij, net als ik, de periode van intelligente lockdown niet hebt ervaren als een periode van sociale isolatie, maar misschien juist wel als pittig om de hele tijd met je huisgenoten te moeten doorbrengen. Zeker in een maatschappij die zo erg is gericht op extraverten (ze zijn ook in de meerderheid), wist je misschien wel niet van jezelf dat je introvert BENT, maar altijd extravert moet DOEN.

Welke ‘quarantainegewoonten’ hou jij vast?

Weten hoe je je moet opladen buiten je werk, kan ervoor zorgen dat je naar de juiste balans kunt streven. 

Deze lijst met stellingen is ontwikkeld door Susan Cain. Zij schreef de bestseller Quiet, de kracht van introvert zijn in een wereld die niet ophoudt met kletsen.
Een Nederlands boek dat ook nog eens heel geestig is ingestoken is Ik moet nog even kijken of ik kan, van Liesbeth Smit. Een boek met praktische tips om je als introvert beter staande te houden in een extraverte omgeving. 

Het kan zo fijn zijn om voor jezelf te ontdekken of jij ook introverter bent dan je misschien altijd dacht. Om wat meer vast te houden aan de “quarantainegewoonten” en wat vaker thuis te blijven om zo op te laden, zodat je in je werk weer meer kunt shinen. Voor je het weten heb je net als ik geen last meer van FOMO, maar van JOMO: the Joy of Missing Out.

 

 

Dit artikel bevat affiliate links. Als je besteld via deze link, krijgen wij daar een klein percentage van de verkoopprijs. Het kost jou niets extra’s. Win-win dus. Stiekem raden wij je trouwens wel aan om gewoon naar de lokale boekhandel te gaan, maar dat terzijde 😉

Deel dit artikel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

hey Hallo!

Ik ben Iris

Een coach die ontdekte hoe leuk ondernemen is. Ont-moeten is voor mij heel belangrijk. Even tot mezelf kunnen komen in dit drukke bestaan.

Zodra ik ook maar even de ruimte zie, pak ik een boek. Niets heerlijker dan lezend in mijn favoriete hoekje van de bank wegkruipen.

Hier deel ik al mijn inzichten op het vlak van persoonlijke ontwikkeling. Veel plezier!

Dit vind je misschien Ook leuk: