Wil je weten tot welk archetype
jouw brand behoort?

Doe de test om erachter te komen welk archetype het beste past bij jouw brand, zodat je vanuit de kern kan verbinden met jouw klanten.

Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

Stories

shape blue 02
shape blue 01

Welkom bij de Blog

Waarom je why en je passie niet hetzelfde zijn

je hebt een why en niet meer dan dat Liesbeth Gouda

Foto is een still uit onze About-video door Larissa Kaashoek

Why, passie, purpose, een rijtje benamingen die te pas en te onpas door elkaar gebruikt worden. Ik heb zelf eigenlijk altijd wat moeite met deze terminologie, want iedereen geeft daar zijn eigen betekenis aan en daardoor ontstaat er een diffuus beeld. Kijk bijvoorbeeld naar branding: de één denkt aan een logo, waarbij ik juist denk aan een volledige strategie waarmee jij je positioneert in de markt.

Je hebt één why en niet meer dan dat

Eén ding wil ik wel graag vanuit mijn perspectief als branding expert duidelijk maken en dat is dat jouw why en je passie niet hetzelfde zijn. 

Voor mij is je why de diepere kern van waarom jij doet wat je doet. Je hebt maar één why, niet een aantal verschillende. De why is de rode draad door je leven, terug te vinden in belangrijke momenten voor jou (zie ook [wat veranderingen en je why met elkaar te maken hebben] de reden waarom jij doet wat je doet.

Quote: je hebt een why en niet meer dan dat.

Dit betekent niet dat je maar één ding kunt doen

Dit betekent niet dat je maar één ding kunt doen, je why kun je in meerdere vormen uiten. Zo is mijn why: de beste versie van jezelf leven, elke dag. Dit doe ik door ondernemers te helpen een bloeiende business te bouwen, waarmee ik hoop een bijdrage te leveren aan dat zij ook de beste versie van zichzelf elke dag kunnen leven.

Maar als je naar mijn why kijkt, zou ik ook dansles kunnen geven aan kinderen, omdat dit kinderen helpt zich beter te uiten, omdat ze op die leuke manier bezig zijn met hun ontwikkeling en daarmee dus bijdragen aan dat zij de beste versie van zichzelf elke dag kunnen leven.

En hier komt of komen je passies om de hoek kijken, want ondernemen, ondernemers helpen en dansen zijn beide passies van mij! Passies kunnen er dus zeker meerdere zijn en kunnen in dienst staan van jouw why.

Stel jezelf deze vragen pas als je weet wat jouw why is

Na de invulling van de why ga je dus pas de vraag beantwoorden: wat vind ik dan leuk om te doen? Hoe kan ik mijn eigen why leven en daarmee anderen helpen? En niet geheel onbelangrijk: hoe kan ik daarmee ook zelf geld verdienen? Oftewel: wat doe ik het allerliefste en welk business model past daarbij?

Wat als je gaat ondernemen zonder een goede why?

Heel vaak gaat het andersom. Je bent gaan ondernemen en je ontwerpt interieurs of je hebt een geweldige B&B neergezet. Dit is namelijk wat jij fantastisch vindt.

Vervolgens loopt het niet helemaal zoals je wilt: er zijn niet genoeg klanten, het stroomt niet en je gaat op zoek hoe je van je bedrijf een succes kunt maken. Je loopt nu tegen deze blog aan en denkt: ‘Ja, maar ik weet mijn why al: ik wil mensen een fijne plek bieden!’

Mijn vraag aan jou zou dan zijn: waarom wil je mensen een fijne plek bieden? Jouw why zit vaak een laagje dieper. Durf dieper te gaan, durf te onderzoeken wat jouw why is. En nee, dit is niet makkelijk maar wel heel belangrijk. Want vanuit jouw why kun jij jouw verhaal neerzetten, zichtbaar zijn en laten zien waarom die klanten wel naar jou moeten komen.

Wil jij ermee aan de slag? In ons online programma The Flamingo Way, helpen we jou hiermee. We gaan in jouw why duiken en doorlopen ook de andere 6 stappen van onze methodiek zodat jouw bedrijf gaat bloeien. In deze gekke tijden bieden we dit programma t/m 8 november 2020 aan voor slechts 99 euro, dat is 250 euro korting op de reguliere prijs! Hier vind je meer info.

Deel dit artikel via:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Iris en Liesbeth - Founders

hey Hallo!

Wij zijn Liesbeth en Iris,

en we staan erom bekend dat we altijd tips kunnen geven over de meest uiteenlopende onderwerpen. Daarom besloten we ze te gaan delen via deze blog. 

Voor ons geldt dat inspiratie via mega uiteenlopende wegen tot ons kan komen. Dat kan komen in de vorm van een podcast, boek of een lezing. Maar ook in de vorm van een inzicht, lifehack of tool. Het helpt ons allemaal te floreren en zo ons beste leven te leiden. Elke dag!

Dit vind je misschien Ook leuk: